Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Iris blir minibank-kode?

OSLO: Stirr inn i minibanken. Den scanner ansiktet ditt, finner øynene og sjekker om iris er lik med de oppgitte farger og mønstre. Matcher bildene er banken klar, om kontoen ikke er overtrukket da.

Heggelund
Det høres ut som science fiction, men markedet for identifikasjon økte med 45 prosent i fjor, og ventes å doble seg innen år 1999. Markedet er imidlertid fortsatt lite. Omsetning i år anslås til å bli 175 millioner.

Tester
Flere alternative måter å identifisere på er under testing, så som stemmeanalyse, fingeravtrykk og sjekk av øyets iris. Målet er hele tiden å få sikrere identifikasjon.

Frykt og penger
Metodene kalles gjerne «biometrisk» identifikasjon. Teknologien dukker opp i et marked som drives av frykt og ønsker om å få ned kostnader.

Nylig ble en lærer i New York funnet knivdrept. Trolig har en tidligere elev torturert ut opplysninger om bankkortet. Rett etter drapet ble noe over 5.000 kroner hevet på minibank.

Skremmende
– Hendelsen fikk folk til å tenke en del på sikkerhet. Biometrisk identifikasjon kan være en måte å løse problemet på, sier industrianalytikeren Erik Bowman til bransjebladet Personal Identification News.

Iris-«diagnose»
Ett av bruksområdene er typisk nok bankautomater.

Flere amerikanske banker – blant dem Citycorp – tester utstyr fra Sensar på minibanker. Det virker på den måten at et spesialkamera scanner inn kundens ansikt, velger ut øyenpartiet, og sjekker om iris passer til opplysningene som ligger inne fra tidligere.

Nøyaktighet
– Det er ikke nødvendig å stikke en finger ned i et hull. Det viktige er at utstyret skal være lett å bruke og nøyaktig, sier Tom Drury, som er president i og leder Sensar.

Markedet for sikkerhet vokser raskt. Coca-Cola og American Airlines bruker utstyr som identifiserer personell ved hjelp av håndflaten i stedet for kort.

Se også:
Personvernet bremser