Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Virtuelt norsk forsvar

SANDEFJORD: Norske soldater blir dyktigere ved å bruke virtuelle våpen i skytetrening. Samtidig sparer forsvaret både penger og miljøet ved å bruke simulatorer.

Tollerud
– Vi ser 30 til 40 prosent bedre skyteferdighet hos soldatene ved bruk av virtuell virkelighet i treningssammenheng, sier Lars Aarhus i Forsvarets Forsknings Institutt (FFI) under årets Studiemøte for elektronikk og data.

4.000 «krigere»
– Opp til 4.000 personer fra forskjellige steder i verden kan delta i samme virtuelle verden. Alt skjer over det militære nettverket, sier Aarhus til Dagens Telecom.

Aarhus deltar i et NATO-prosjekt som blant annet ser på menneskelige faktorer i applikasjoner for virtuell virkelighet.

Sparer penger og miljø
– Bruk av virtuell virkelighet i militær opplæring gir store besparelser økonomisk og for miljøet, sier Aarhus.

Forsvaret kan antakelig spare store summer: En rakett til et Tow panservåpen (virkelig, ikke virtuell) koster hele 97.392 kroner, opplyser bladet Militært nytt.

Norske simulatorer
– Både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret har en rekke simulatorer for militær trening. På Håkonsvern har militæret en luftvernsimulator. Det er en treningssimulator for ildledere, skyttere og utkikker på rakett og kanon, sier Aarhus.

I tillegg er forsvaret i ferd med å bygge flysimulatorer på Rygge og Bodø, disse skal være ferdige i 1998. På Håkonsvern blir en navigasjonssimulator ferdig ved årsskiftet 1998/99, og en stridsvognsimulator på Rena skal være ferdig i 1999.

Krigsspill?
– Grafikken i virtuell virkelighet drives mest frem i spillindustien, men tidligere var militæret ledende på utvikling av slike programmer, sier Aarhus.

Han mener at bruk av virtuell virkelighet og simulatorer har stort potensiale militært, spesielt for opplæring.

Utfordringer
– Dette er en kostnadseffektiv og miljøbesparende teknologi, men teknologien har fremdeles begrensninger som gir oss store utfordringer. Foreløpig er disse systemene lite standardiserte, plattformavhengige og består av proprietære løsninger, sier Aarhus.

Se også:
Skyter i Cyberspace