Hopp til navigasjon Hopp til innhold

OBI erstatter EDI

OSLO: Onsdag presenterte American Express sammen med en rekke storselskaper den nye OBI-standarden for netthandel mellom bedrifter.

OBI-protokollen, eller Open Buying on the Internet, er laget for å standardisere handelen når bedrifter handler med hverandre. OBI kan erstatte eller supplere EDI (Electronic Data Interchange) og andre systemer som er i bruk.

En eske knekkebrød
Det største problemet når bedrifter skal kjøpe og selge varer elektronisk, er at de forskjellige aktørene har forskjellige beskrivelser av varene. Det er f.eks. ingen ensartet definisjon av en «pakning» eller en «eske». Hvis en butikk bestiller en eske med knekkebrød, risikerer den å få alt fra seks til seksti knekkebrødpakker.

Norsk standardisering
I Norge har dagligvarebransjens EDI-prosjekt lenge arbeidet med å standardisere meldingsutvekslingen, men internasjonalt er det mye som gjenstår. Kommentatorer mener derfor at OBI-standarden er et skritt i riktig retning, men at den foreløpig er uferdig.

OBI og SET
OBI fungerer sammen med SET (Secure Electronic Transactions) for sikker netthandel med kredittkort, men bedriftene bruker vanligvis ikke kredittkort når de handler. Prisene er gjenstand for forhandlinger og varierer avhengig av volum og rabatter.

De store støtter OBI
OBI støttes blant andre av Microsoft, Oracle, Actra, Intelisys og Open Market. Standarden blir neppe implementert før i begynnelsen av 1988. Til å lage spesifikasjonene fikk American Express hjelp av en arbeidsgruppe bestående av Apple, BASF, Ford, General Electric, Hoffmann-LaRoche, Lexmark, National Semiconductor, Pratt & Whitney med flere.