Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia forsterker grepet

OSLO: Telia har nå 70 prosent av det svenske mobiltelefoni-markedet og var fjorårets store vinner. Telia holder også et fast grep om trafikken i faste linjer, der omsetningen økte med seks prosent.

Ved årsskiftet var det 2,5 millioner mobilabonnenter i Sverige. Telia hadde 70 prosent, mens Europolitan og Comviq deler på resten. Totalt omsatte mobiloperatørene for 7, 9 milliarder norske kroner. I Sverige falt antall NMT-abonnenter i fjor med 55.000 til 902.000. Men enda flere abonnerte på GSM.

Telia var vinneren
Av fjorårets 300.000 nye GSM-abonnenter, valgte de fleste Telia. Telia Mobile har nå 865.000 GSM-abonnenter. Europolitan fordoblet nesten antall GSM-abonnenter til 293.000. Comviq med sine 494.000 GSM-abonnenter hadde derimot beskjeden vekst.

Fallende lønnsomhet
Mens Europolitan satset på næringslivskunder, har Comviq flere privatkunder og lavere lønnsomhet. Comviq satser derfor på bedre kredittkontroll og lavere forhandlerprovisjon. Telias økende GSM-andel har også vært kostbar. Økte provisjoner til forhandlerne har gitt fallende lønnsomhet.

Fast telefoni øker
Svenskene telefonerte også mer via faste linjer. Her økte omsetningen med 6 prosent til 23,7 milliarder kroner. Også her har Telia et solid grep. Telia har 68 prosent av utenlandssamtalene, Tele2 beholdt sine 21 prosent, mens Telenordia har 3 og Global One 2 prosent. Andre operatører har 6 prosent.
Stikkord: Mobil