Ved årsskiftet var det 2,5 millioner mobilabonnenter i Sverige. Telia hadde 70 prosent, mens Europolitan og Comviq deler på resten. Totalt omsatte mobiloperatørene for 7, 9 milliarder norske kroner. I Sverige falt antall NMT-abonnenter i fjor med 55.000 til 902.000. Men enda flere abonnerte på GSM.
Telia var vinnerenAv fjorårets 300.000 nye GSM-abonnenter, valgte de fleste Telia. Telia Mobile har nå 865.000 GSM-abonnenter. Europolitan fordoblet nesten antall GSM-abonnenter til 293.000. Comviq med sine 494.000 GSM-abonnenter hadde derimot beskjeden vekst.Fallende lønnsomhet
Mens Europolitan satset på næringslivskunder, har Comviq flere privatkunder og lavere lønnsomhet. Comviq satser derfor på bedre kredittkontroll og lavere forhandlerprovisjon. Telias økende GSM-andel har også vært kostbar. Økte provisjoner til forhandlerne har gitt fallende lønnsomhet.Fast telefoni øker
Svenskene telefonerte også mer via faste linjer. Her økte omsetningen med 6 prosent til 23,7 milliarder kroner. Også her har Telia et solid grep. Telia har 68 prosent av utenlandssamtalene, Tele2 beholdt sine 21 prosent, mens Telenordia har 3 og Global One 2 prosent. Andre operatører har 6 prosent.
Annonse