Annonse


Reklame for 350 millioner

I følge amerikanske kilder vil altså IBM innynde seg ovenfor SMB-markedet. Datakonsernets hovedkontor har foreløpig ikke bekreftet beløpet.

– Beløpet er nytt for meg, men jeg kan bekrefte at vi er i ferd med å innrette markedsføringen mot de mindre bedriftene, sier informasjonssjef Mette Silberg hos IBM Norge på Kolbotn.

Fra gigant til småbedrift
Tradisjonelt har IBM i USA tjent sine penger på salg til storbedrifter, deriblant en rekke multinasjonale gigantkonserner. Men nå skjer veksten i mindre virksomheter. Derfor vil IBM trappe opp sine aktiviteter ovenfor denne delen av markedet.

80 prosent er SMB
– Både vi og våre norske konkurrenter har de siste månedene markedsført produkter som er myntet på de små og mellomstore bedriftene. I følge en undersøkelse fra i fjor høst, befinner 80 prosent av de norske bedriftene seg i dette markedssegmentet , sier Silberg

Annonse


Stagnasjon hos de store
– Mens storbedriftene konsentrerer seg om sine kjerneområder og reduserer arbeidsstokken, vokser de mindre bedriftene sterkt både i Norge og i resten av verden, sier Silberg.

Hun legger til at IBMs nye strategi bør være spesielt interessant for norske bedrifter.

Skreddersydd for Norge
– Dataleverandørene fokuserte tidligere på storbedrifter, som det bare finnes en håndfull av i Norge. Nå kommer en rekke skreddersydde tilbud til de mindre bedriftene, og flertallet av norske bedrifter kan velge i et mye bredere produktspekter. Jeg regner med at IBMs kampanjer kommer til høsten, sier Mette Silberg.

Annonse