Annonse


Ollila vil ha mer data

Nokia hadde onsdag formiddag trommet sammen til en pressemøte i Stockholm for å fortelle verden hva de mener om mobilkommunikasjon og datatrafikk. Den ellers så mediasky konsernsjefen var overraskende svært så villig til å «selge» Nokias strategi om mobil datatrafikk.

Norge ligger etter
I Sverige har enkelte av mobiltelefonoperatørene allerede opptil 10 prosent datatrafikk. I Norge ligger dette på kun to prosent, men Nokias konsernsjef Jorma Ollila mener at dette kommer til å øke dramatisk de neste to årene.

Sentral rolle
– Til nå har kampen om kundene stått om kun taletrafikk. Ettersom folk blir mer mobile, og blir mer vant med mobilkommunikasjon, kommer mobil datatrafikk til å ta av. Dette vil få en sentral rolle i våre liv. Med de framsteg som gjøres, både hos mobiltelefonleverandørene og operatørselskapene, vil det snart bli like enkelt med fjernarbeide som om man satt på kontoret, sier Ollila.

Utviklingen starter i Norden
Nokias mektige konsernsjef poengterte at den mobil datatrafikk-utviklingen kommer til å starte i Norden:

Annonse


– Også på dette mobilområdet vil de nordiske landene være ledende. I Stockholm og Helsinki er det nå en mobilpenetrasjon på hele 50 prosent. Jeg regner med at resten av Norden vil ha denne prosentsøkningen innen år 2000. Jeg hørte nettopp at det nå er mer enn 165 millioner mobilbrukere over hele verden. Hver måned er det to millioner nye mobilbrukere. Dette betyr at det tas i bruk en ny mobiltelefon hvert sekund!

Ny «salgsbølge» på vei
– Jeg regner med at bransjen får over 200 millioner mobiltelefonbrukere på verdensbasis innen år 2000. Jeg er ikke i tvil om at den neste store «mobilsalgsbølgen» vil komme i forbindelse med mobil datatrafikk, sier Jorma Ollila.

Annonse