Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Internettsuksess i Cannes

OSLO: Endelig er Cannes-festivalen blitt internasjonal . Dette mener Digital Equipment, som var med på å legge festivalen – inkludert video – ut på Internett. Resultat: En million besøkende.

Sett med norske øyne var Cannes-festivalen en ubetinget suksess, med to offiselle deltakere i Kritikeruken og med Budbringeren som vinner.

Internett-vinner
Men også i Internett-sammenheng var Cannes ’97 en vinner. Takket være teknolgoier som Webcasting fikk web-siten til festivalen mer enn 1 million besøk fra hele verden i løpet av festivalen. Her fikk man se intervjuer med stjerner og regissører, glimt fra seminarer, samt trailere for en lang rekke av filmene.

Fremtiden
Det var ITV.Net og Digital som gikk sammen med Festivalen om få det hele på luften. Og de aller fleste var enige om at dette er veien å gå:

– I fremtiden vil det bli viktig for filmprodusentene å ha festivalukens trailere klare på forhånd for å vise dem på nettet, mente filmkritikeren Roger Ebert i et av intervjuene på nettet.

ISDN
Det hele var basert på ISDN-kommunikasjon fra Cannes til Vancouver, hvor ITV.Nets produsenter gjorde det hele tilgjengelig for Webcast før det ble lagret på en av Digitals 64-bits Alphaservere. Og der er det hele tilgjengelig frem til 30. juni, på adressen http://www.itv.net/front.html