Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Porno øker mest

OSLO: 23 år gamle Seth Warshavsky fra Seattle har satt opp 20 hjemmesider med porno. Omsetning i 1996? – Tyve millioner. Naturligvis i dollar.

Deskilll
Enkelte porno-sjapper på Internett har langt flere besøkende enn seriøse tjenester som for eksempel CNNs nyhetstjeneste, eller Disneys hjemmesider.

Tekniske hjelpemidler
Den amerikanske avisen Wall Street Journal har sett nærmere på nett-pornoen. Konklusjonen er at om det er vanskelig å tjene penger på Internett, så gjelder ikke dette for pornobransjen. Ett annet funn er at det sjelden er de etablerte pornoforhandlerne som har satset på Internett.

Ny teknologi
Avisen mener at det er flere fellestrekk ved de nye sexselgerne: De er tidligere ute enn vanlige tjenester på Internett til å ta i bruk ny teknologi, og de mestrer markedsføringens kunst. Når en kunde først har registrert seg – og oppgitt nummeret på kredittkortet – så kommer stadig nye tilbud.

Ønskenummer
En del av tjeneste tilbyr «direkte video» på nettet. Riktig nok med mangel på detaljer og med rykkete bevegelser som skyldes begrenset overføringshastighet. En del av stedene er det også muligheter for å ringe opp mens showet pågår og prate eller komme med spesielle ønsker.

Prisen for å se et 30 minutters langt show er nesten 50 dollar. I følge aviser er det ganske vanlig med 500 kunder om dagen. Det gir en omsetning på omlag 175 000 kroner – per dag.