Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Flere nettannonser

OSLO: Annonsesalget på Internett vokser raskt. På 17 store amerikanske web-steder ble det gjennomsnittlig en tredobling siden samme periode i fjor.

Totalt økte omsetningen på de sytten tjenestene fra omlag 84 millioner kroner til nesten 260 millioner kroner.

Konsumentorientering
Økningen innebærer også at annonsørene rykker inn annonser flere steder enn på de store søkemaskinene som Altavista, Yahoo! og Excite. Spesielt får tjenester med konsumentorientert stoff de nye annonsene.

Det er ventet at reklamemarkedet er i gang med innspurten foran sommerens reklamekampanjer.

De største
Størst omsetning hadde Yahoo! med 22 millioner. Excite omsatte for 17,5 millioner i april, en omsetning som fikk god drahjelp etter at selskapet kjøpte WebCrawler. InfoSeek omsatte tredje mest og det viste at søkemaskiner stadig trekker til seg flest annonsører.

CNN
MediaDaily skriver at CNN hadde en økning på nesten 250 prosent i forhold til forrige måned. De hadde 117 annonsører og en omsetning på 12,6 millioner kroner.

I følge data fra Focalink Communications skal annonseprisene på Internett økt med 12 prosent siste måned i USA.