Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dyre søkemaskiner

OSLO: Personer som bruker Yahoo!s søkemaskin kjøper tre ganger så mye på nettet som brukere av andre søkemaskiner.

Det har vært en vanlig antagelse at brukeres valg av søkemaskiner ikke har noen betydning for andre valg på Internett. En fersk amerikansk undersøkelse hevder nå at det er forskjell når det gjelder handel på Internett, og at forskjellen er nesten tredobbel mellom Yahoo! og enkelte andre populære søkemaskiner.

Finner vei
En søkemaskin brukes til å finne fram på Internett. De mest utbredte er Altavista, Yahoo! og Lycos. Et søk foregår på den måten at en skriver inn ett eller flere ord og søkemaskinen finner da frem sider på Internett som inneholder disse ordene og ordner dem i en liste.

Det amerikanske selskapet Viaweb har studert brukeres valg på 132 forskjellige kommersielle hjemmesider på nettet over en periode på fire måneder. Konklusjonen ble at det er stor forskjell på kjøpelysten, og at dette varierer etter hvordan søkerne kommer fram til siden.

Stor variasjon
Mest kjøpekåte var nettsurfere som hadde brukt Yahoo!. Funnene viser at gjennomsnittlig la hver besøkende igjen 1,20 kroner i kassa. Besøkende som kom via Yahoo! La igjen 2,17 kroner. Via Altavista var gjennomsnittet 1,60. Lycos lå ørlite under.

Minst forbruk var det fra brukere av Excite, Infoseek, Webcrawler og Hotbot. De la igjen mellom 70 øre og litt over en krone i snitt etter hvert besøk.

Treff med forskjellig verdi
– Våre verktøy viser de næringsdrivende hvor mye de gjør på besøkende som kommer via forskjellige søkemaskiner. Variasjonene er langt større enn noen har regnet med. Noen treff er verdt langt mer enn andre. For å lykkes på nettet må de som skal selge vite hvor de mest verdifulle treffene kommer fra, sier president i Viaweb Paul Graham.