Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vil bli størst i Europa

OSLO: Lycos – som står bak søkemaskinen med samme navn – og den europeiske mediegiganten Bertelsmann skal samarbeide på det europeiske Internettmarkedet.

Aksjekursen på Lycos aksjer steg med 15 prosent, og det førte også til høy omsetning av aksjene da nyheten ble kjent mandag.

Søkeapparat for Europa
De to selskapene vil eie en halvpart hver av den nye tjenesten. Bertelsmann skal satse 70 millioner kroner. Selskapene lanserer et søkeapparat for Europa, og vil ha underavdelinger i Tyskland, England, Frankrike, Italia, Spania, Benelux-landene, og etterhvert også andre land i Europa og i det tidligere Sovjet, sier en talsmann for Lycos.

Stor på nett
– Samarbeidet gjør oss til den sterkeste bedriften på Internettmarkedet i Europa, sier Lycos øverste sjef Robert Davis.

Lycos og Bertelsmann samarbeider allerede på det tyske markedet. Annonsesalget går langt bedre enn på det amerikanske markedet. I Tyskland selger de nærmere 70 prosent av mulig annonseplass mens det tilsvarende i USA er 40 prosent.

Raskt i balanse
– Vi regner med å få dekket våre utgifter i løpet av året, sier Bertelsmannlederen Christopher Mohn.

Han regner med at overskuddet vil komme etter fire år. Bertelsmann samarbeider allerede med American Online om en lignende tjeneste.

Vekst
Samarbeidet vil gjøre Yahoo til en større aktør på markedet. Men eksperter er usikre på om selskapet vil bli nest størst eller tredje størst.

Anslaget er at 3,7 millioner husholdninger i Europa er tilknyttet Internett, og at veksten de neste tre årene vil bli på nærmere 50 prosent – hvert år.