Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Online denne uken

OSLO: Til nå har telefonkatalogene fra Telenor vært å få i papirutgaver og på CD ROM. I løpet av uka åpner selskapet den nye online-tjenesten som primært er rettet mot bedriftsmarkedet.

Heggelund
4. november i fjor var en merkedag for Telenor Media. Da presenterte selskapet det første telefonkatalog-produktet på CD ROM.

– Til nå har vil solgt mellom 12.500 og 13.000 CD ROM-plater, noe vi mener en bra mottagelse for et nytt produkt. Stort sett er det enkeltbrukere og bedrifter med under seks ansatte som har kjøpt CDen. Plata vil forresten komme i ny utgave 20 mai, sier salgsansvarlig Petter Stoebner i Telenor Medias elektroniske tjenester.

Misforståelse
Stoebner sier det er en misforståelse at Telenor Media vil lansere CD ROM-plata for Mac-brukere. Foreløpig er det kun Windows-brukere som kan gjøre nytte av telefonkatalogen i digital form.

Ikke på Internett
– Nå er det på tide å ta et skritt videre. Derfor lanserer vi i midten av neste uke vår nye online-tjeneste. Vi kommer foreløpig ikke til å legge tjenesten ut på Internett, men kun bruke nettet som transportmiddel til våre onlineservere. I motsetning til brukerne av CD ROMen vil våre online-kunder fortløpende få oppdatert informasjon om endringer i telefonkatalogene, sier fungerende avdelingssjef Lise M. Rivelsrød til Dagens Telecom.

Nærmere 20 avtaler er klar
Siden i september har selskapet hatt rundt 80 kunder som har testet den nye onlinetjenesten. En uke før lansering har Telenor Media fått booket mellom 15 og 20 bedriftsavtaler for den nye tjenesten.

Bra for større bedrifter
Stoebner og Rivelsrød sier at det ikke er antallet bedriftsabonnement mot onlinetjenesten som blir utslagsgivende, men hvor mange brukere den enkelte bedrift velger å knytte opp på Telenor Medias onlinetjeneste.

Målgruppen er mellomstore bedrifter og større konsern, som utvilsomt kan spare hundretusener av kroner ved å gå bort fra å bruke Telenors tradisjonelle informasjonskanaler.

Tre kroner per oppslag
Etter det Dagens Telecom erfarer vil det koste 2.000 kroner i engangsavgift for en bedrift å koble seg opp mot den nye onlinetjenesten. Prisen vil være tre kroner per oppslag i katalogbasen som inneholder litt over fire millioner oppføringer og en rekke ulike søkekriterier.

Mye å spare
Til sammenligning koster Telenors tradisjonelle nummeropplysning kroner 8,60 i minuttet å bruke. Et gjennomsnittlig forespørsel på 180-opplysningen koster etter det Dagens Telecom erfarer mellom fem og seks kroner. Så per søkeoppslag vil det være mulig å nærmest halvere utgiftene i forbindelse med den nye online-telefonkatalogen, som inneholder både den hvite, rosa og gule katalogdelen.

650.000 mobiltelefonabonnenter
I tillegg til dette inneholder den nye onlinetjenesten drøyt 650.000 navn og nummer til mobiltelefonabonnenter.

Etter det Dagens Telecom erfarer arbeider nå Telenor Media med å få nummerne til NetCom-abonnenter inn på den nye onlinetjenesten. Det er uklart om og når dette lar seg gjennomføre.
Stikkord: Mobil