Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Stopper spam

OSLO: Reklame på Internett møter vanskeligheter og sabotasje. Cyber Promotions trodde de hadde en god ide, men har møtt motstand både fra retten og fra brukerne.

Etter å ha blitt trukket til rettssalen både av CompuServe og American Online stopper nå Cyber Promotions å sende uønsket reklame (spam) til millioner av nettbrukere.

Ettertraktet kjøpegruppe
Nettbrukere er en ettertraktet gruppe for mange annonsører. De har som regel også en del fellestrekk: De er menn, relativt unge og tjener bedre enn gjennomsnittet. De har også ett annet fellestrekk: De liker ikke å få tilsendt reklame med sin elektroniske post.

Cyber Promotions mente de hadde en god ide. Selskapet satset på å sende elektronisk reklame til amerikanske nettbrukere. Det var ikke nettleverandørene enige i. De to største: American Online og CompuServe har også gått til sak mot Cyber Promotions, og vunnet, melder Reuters.

Egenreklame
Nå har selskapet blitt enige med CompuServe om at de skal kutte ut alle reklamesendinger til deres kunder, med mindre nettbrukerne selv ber om reklamen. Cyber Promotions skal også betale CompuServe omlag 450 000 kroner i saksomkostninger.

En liten trøst for Cyber Promotions er at selskapet får lov til å bruke noe av erstatningssummen til å rykke inn en annonse hos CompuServe og forklare selskapets egen forretningside til nettbrukerne.

Sabotasje
Sist uke fikk nettleverandøren EarthLink medhold i at all elektronisk post fra Cyber Promotions skulle stoppes inntil en pågående sak mellom partene var avgjort.

Cyber Promotions leder har også klaget på at selskapets servere bombes med meldinger fra reklamemotstandere.

– Disse angrepene er nok et eksempel på at motstanderne av nettreklame bruker ulovlige midler for å stoppe personer å bedrifter å tjene penger på Internett, sier Cyber Promotions direktør Sanford Wallace.