Annonse


Kjøper seg inn i USA

– Dette gir oss en tung posisjon i verdens mest modne marked, sier finansdirektør Terje Rogne i Tandberg til Dagens Telecom.

Fredag gikk Tandberg ut med bud på samtlige aksjer i CBCI med datterselskapet CANVAS. Budet ligger 45 prosent over siste omsetningskurs, og kjøpesummen kommer dermed opp i 280 millioner norske kroner.

Blir tredje størst
CBCI med datterselskapet CANVAS har en omsetning på 210 millioner NOK og en kundebase med 7000 installerte videokonferansesystemer. CANVAS er en videreføring av BTs videokonferansesatsing i USA og ble kjøpt opp av CBCI i 1996.

Det sammenslåtte selskapet vil få 13 prosent av markedet for videokonferanseenheter og blir dermed den tredje største leverandøren i verden.

Synergieffekter
CBCI har 70 prosent av sin omsetning i USA og 30 prosent i Canada. Det nordamerikanske markedet representerer 55 prosent av det globale videokonferansemarkedet. Foruten å styrke sin markedsposisjon i Amerika, ser Tandberg store muligheter for synergieffekter for sine applikasjonsløsninger innen blant annet telemedisin fjernundervisning og kundespesifikke nisjeløsninger.

Annonse