Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Brudd hos NetCom i Oslo

OSLO: NetCom-abonnenter i Stor-Oslo hadde problemer med å få forbindelse med nettet onsdag ettermiddag, etter at en softwareoppgradering av en av selskapets svitsjer slo feil

– Dette er et relativt lite problem som vi allerede er i ferd med å rette opp, sa NetComs pressetalsmann Gunnar Grythe til Dagens Telecom klokka 15.55 onsdag ettermiddag.

På det tidspunktet hadde en lang rekke NetCom-abonnenter allerede i flere timer hatt problemer med å få kontakt med nettet fra sine mobiltelefoner. Dagens Telecoms medarbeider hadde vært uten kontakt siden omlag klokka 1400 – en situasjon som fremdeles gjaldt klokka 1605.

Softwareoppgradering
– Det dreide seg om en softwareoppgradering av svitsjen, en relativt liten operasjon, men den slo altså feil, og resultatet er at en lang rekke av våre abonnenter i Stor-Oslo ikke har fått forbindelse, sier Grythe. – Selv har jeg imidlertid hatt kontakt hele tiden, mens min nabo tvers over gangen her hos NetCom ikke har hatt forbindelse på minst en time.

Telefonsvarer
Det er altså ikke snakk om noen feil i vanlig forstand, men om at programvaren har medført at noe har sviktet. Feilsøkingen resulterte i at selskapet valgte å gå tilbake til den opprinnelige programvaren.

Grythe kan ikke si hvor mange som faktisk har vært berørt av feilen. En telefonsvarer på NetComs kundetelefon 168 har mesteparten av tiden orientert kundene om feilen. Men man må som kjent ha forbindelse for å kunne få meldinger fra telefonsvarere.
Stikkord: Mobil