Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Adolfsen satser på tele

OSLO: Tom Adolfsen (bildet) vil nå at Merkantildata skal satse sterkere på kombinasjonen tele og data. Dette kom fram da konsernets resultater for første kvartal ble lagt fram tirsdag.

Arkiv
– Vi følger utviklingen når data- og teleindustrien smelter sammen og telemonopolene oppløses. Telekomselskapene er både kunder, partnere og konkurrenter, sier adm. direktør Tom Adolfsen i Merkantildata til Dagens Telecom.

Økte 60 prosent
Tallene fra Merkantildata viser at forretningsområdet Systemintegrasjon økte driftsresultatet med 60,7 prosent til 26,2 millioner kroner, sammenlignet med første kvartal i fjor. Forretningsområdet som står for 60 prosent av konsernets omsetning økte denne med 28,1 prosent til 462 millioner kroner.

Forretningsområdet Distribusjon doblet resultatet til 4,5 millioner kroner i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Applikasjonsområdet som gjorde det svært dårlig i fjor, har også i første kvartal hatt en reduksjon i resultat og omsetning.

Kommunikasjon redusert
Kommunikasjon som hadde en sterk økning i 1996, reduserte driftsresultatet med 43,7 prosent til 4,7 millioner kroner i første kvartal. Forretningsområdet står for 13,8 prosent av omsetningen.

– Jeg er misfornøyd med Kommunikasjon. Forretningsområdet går bra i Norge, men i svenske Upnet har vi for mange langsiktige prosjekter som vi enda ikke har begynt å ta inn penger på, sier Adolfsen til Dagens Telecom.

Klar for oppkjøp
– Vi har vist gjennom tidligere oppkjøp at vi håndterer integrering av selskaper godt. Merkantildata er nå sterkt posisjonert for lønnsom vekst og oppkjøp, sier Adolfsen.

Til tross for stor kjøpelyst ble det ikke noe av Merkantildatas fusjon med selskapet EDB as. I følge Adolfsen var det feil tidspunkt å fremme oppkjøpsplaner rett før EDB skulle registrere seg på børsen.

Telenor og IBM
Merkantildatas visjon og målsetning er at selskapet skal bli et ledende skandinavisk data- og teleselskap. Selskapet har gått sammen med Telenor Satellite Services i selskapet Taide Network som leverer internettløsninger i Norden og Baltikum.

– Vi er også i dialog med IBM i Norge og Sverige om et mulig samarbeid med dem, sier Adolfsen.

Se også: Merkantildata øker