Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Internett på skolebenken

TROMSØ: Hvordan bruke Internett i undervisning, er tema for et prosjekt lærere i Oslo og i Troms fylke nå gjennomgår. Metoden prøves ut både teoretisk og praktisk, skriver ukeavisen Telecom Revy.

– Foreløpig er det lærere i Troms fylke og i Oslo som har deltatt i kurset om pedagogisk bruk av Internett, sier høgskolelektor Trond Schjefstad ved informatikkutdanninga til lærerhøgskolen i Tromsø.

Kurset er utarbeidet av Norsk Pedagogisk Dataforening. Det består av solid kursdokumentasjon og metodikk.

Nyttig hjelpemiddel
– Internett gir mange muligheter til å la elevene arbeide aktivt med lærerstoffet og åpner for tverrfaglig og prosjektrettede arbeidsmetoder. Å søke informasjon betyr ikke at elevene skal surfe fritt på Nettet. Læreren må gi elevene arbeidsoppgaver eller en problemstilling og jobbe ut fra, sier Schjefstad.

– Bruk av Internett i undervisning gjør at lærerne får en ny rolle som arbeidsleder. De må beherske mediet selv og ofte forberede prosjektene grundig, sier Schjefstad.

Må lære selv
På kurset skal lærerne finne ut hvordan elevene kan søke etter informasjon. Da er det forutsetningen at lærerne selv finner fram på nettet.

Kritisk kildebruk og hvordan elevene kan presentere stoff de finner via Internett inngår også i kurset.

Etiske problemer
– Det er også en forutsetning at lærerne opplever hvor mye unyttig informasjon som også finnes på Nettet.

I Oslo-skolene er det planlagt å lage et system, slik at elevene kun får adgang til et såkalt “cash”-område på serveren. All informasjon det gis tilgang til, blir silt.

Treeege linjer
Svært mange skoler er, i den grad de i det hele tatt har Internett-oppkobling, tilknyttet via 28.800 bps. modem. Det første lærerne oppdager når de setter seg bak tastaturet er at surfing tar tid.

– Vi skulle ønske samtlige skolesjefer prioriterer likeens som skolesjefen i Oslo har gjort. Der skal samtlige skoler få ISDN-tilknytning, sa lærere vi snakket med på Sjursnes skole i Tromsø.