Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vil forby linker?

OSLO: Ticketmaster Group Inc utfordrer hele Internett-samfunnet med sitt søksmål mot Microsoft. De mener Microsoft burde fått en avtale før de henviste til Ticketmasters hjemmeside fra sin egen.

Det er Bloomberg News som omtaler den vanskelige saken. Ticketmaster Group sine sider på web gir brukerne mulighet til å få listet opp viktige hendelser og gjøre billettreservasjoner via Internett.

Konserter og sportsarrangementer
Det Microsoft har gjort er å lage en lenke fra sin egen underholdningssite «Seattle Sidewalk». Der kan de besøkende få tilgang til Ticketmasters opplisting av informasjon og mulighet til å kjøpe billetter til sportsarrangementer og konserter, men uten at Ticketmasters informasjon følger med. Den styrer brukerne unna ved at Microsoft går inn lengre ned i hierarkiet.

Akseptert praksis
Søksmålet retter seg derfor direkte mot den aksepterte praksisen med å henvise gratis fra sin egen hjemmeside til en annen, uten at det er noen avtale mellom eierne av nettstedene. Ticketmaster hevder i søksmålet at Microsoft først burde hatt en skriftlig avtale med dem før linkene ble publisert.

Det fins eksempelvis millioner av private hjemmesider som viser sine mest populære linker, garantert uten at eierne av nettstedene er spurt først.

Reklame
I de aller fleste tilfeller vil også utgiverne av nettstedene kun være lykkelige når andre nettsteder gir mulighet til å hoppe rett videre til deres sted. Det er den beste måte å få opp antallet besøk på, og dermed få solgt produkter, gitt ut informasjon eller hva nå formålet med web-stedet skulle være.

– Dette er til å klø seg i hodet av. Vi sender kunder i deres retning og sørger for betydelig verdiøkning på deres web-site, kommenterte Frank Schott, som er produkt unit manager for Microsofts Sidewalk til Bloomsberg News.

Rovdyr-oppførsel
Ticketmaster har imidlertid et litt annet syn på saken, og Frederic Rosen, presidenten, sier det slik, i følge samme nyhetstjeneste:

– Denne rovdyr-oppførselen bør være et alarmsignal for innholdsleverandører overalt. De risikerer å bli offer i den økende verdenen av elektronisk handel.