Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SMG selger over nettet

OSLO: Santech Micro Group (SMG) har som mål at 20 prosent av alle ordre skal skje via Internett i løpet av året. Selskapet venter nå en månedlig omsetning på 20 millioner kroner via Micro Shop.

Arkiv
I januar omsatte SMG for 14 millioner kroner over sin Micro Shop i Norge og Sverige. Målet er at ti prosent av omsetningen og 20 prosent av alle ordre skal skje via Internett i løpet av 1997.

Sparer fire millioner
– I dag har vi administrative kostnader på mellom 20 og 22 millioner årlig ved bestillinger. Hvis handel over Internett slår an kan vi spare 20 prosent på administrative kostnader, sier ansvarlig for Internetthandel Bjørn Kaare Bøe i SMG.

Bøe påpeker at en forenklet bestillingsrutine som dette er spesielt fordelaktig ved små bestillinger som har like høye administrative kostnader som store bestillinger.

Åpen døgnet rundt
– Direkte tilgang til vårt økonomi- og logistikksystem i SAP tilbys til alle forhandlere via et Internett-grensesnitt. Vi har en base med informasjon om mellom 3.000 og 4.000 produkter, hvor hver forhandler får opp de priser som er satt i rammeavtalen mellom forhandleren og SMG, sier Bøe.

Micro Shop er åpen til alle døgnets tider, og forhandlerne kan skrive inn sin bestilling direkte i SAP-systemet. Sikkerheten er ivaretatt med brannmur, og kundene får tildelt brukernavn og passord.

Kun i Norge
SMG har nylig implementert sin Micro Shop mot økonomisystemet SAP, men det er bare den norske delen av organisasjonen. Forhandlere i Sverige og Danmark gjør foreløpig sine Internettbestillinger over SMGs gamle økonomisystem Multicase.