Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Interaktive plagg

OSLO: Pia Myrvold (bildet) lager klær inspirert av data og IT. Fredag kveld viser hun to nye kolleksjoner i Oslo – og modellene ringer fra catwalk’en med utstyrt mobiltelefoner og headset.

Rune Wikstøl
Hun lager klær som kommuniserer, den norske multimediekunstneren Pia Myrvold, som har klart å komme seg opp i toppsjiktet i Paris’ moteverden. Fredag er det premiere har hun premiere på to av sine nye kolleksjoner og viser dessuten et tilbakeblikk på sin produksjon de 10 siste årene.

Redaktørrolle
Vi får blant annet se klær fra hennes nye ‘Clothes as publishing’ kolleksjon. hvor Pia spiller rollen som redaktør. Plaggene har bidrag fra poeter, arkitekter og andre kunstnere. Inne i plaggene har de en merkelapp med bidragsyterens epost-adressse. og lage ‘linker’ av plaggene.

– Konseptet var egentlig å ‘trykke’ internett-adressen til bidragsyteren slik at lese mer om kunstneren og plaggene på Internett. Slik ønsker jeg å forsterke plaggene som en type interface, sier Pia Myrvold til Dagens Telecom.

Internet Softwear
Hun har tidligere hentet inspirasjon fra Internett før Internett tok av. I 1994 lanserte hun kolleksjonen ‘Internet Softwear’, med blant annet plagg inspirert av linjene i microchips.

– Mens andre kunstnere bruker Internnett som for å spre informasjon om seg selv, har jeg en annen tilnærming. Jeg ønsker å bruke kunsten for å finne ut hva Internett betyr, sier hun.

Ringer fra catwalk’en
Etter planen skal modellene selv bruke telekommunikasjon i Rokokkosalen på Grand hotel fredag kveld. Når modellene kommer inn på catwalk’en, er de utstyrt med Nokia mobiltelefoner og headset. Etter å ha ringt et stasjonært nummer, vil lyden bli overført via høyttalere til publikum i salen.

– Meningen er at modellene selv skal fortelle om plaggene de har på seg, sier informasjonssjef i Nokia, Nina Bratt.
Stikkord: Mobil