Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Datawarehouse selger

OSLO: Den britiske grossistkjeden Landmark satser på «Datawarehouse» og Microsofts Back Office for å styrke konkurranseevnen. Rask informasjon, analyse og åpen kommunikasjon er midlene.

Britiske Landmark Cash & Carry er et selskap som forhandler på vegne av 31 selvstendige grossister med over 80 lagre. Hver enkelt grossist har fått installert et frittstående system som også er koblet til en sentral server.

En million transaksjoner daglig
Selskapet har nylig modernisert systemet og har samtidig sett på hvordan «datawarehousing» kan bli et godt styringsverktøy., og har installert en spesialsydd utgave fra britiske Allison Consulting – en SQL serverbasert løsning med programmet ACL EIS (Executive Information System). BackOffice inngår i pakken, heter det i en melding fra Microsoft.

Korrekt informasjon
Tidligere ble informasjonen sendt med post eller over faks. ISDN-linjer sørger nå for rask oppdatering. Datamaskinene behandler og strukturerer informasjonen og sørger for at opplysningene kommer frem.

Planlegging
Datawarehouse systemet kan fortelle detaljer om omsetningen, og kan gi verdifull informasjon som kan brukes ved lansering av nye produkter eller i kampanjer.

Analyse
Systemet kan dokumentere når og hvor de forskjellige produktene er solgt.

– Det knytter hele virksomheten sammen. Det gir medlemsbedriftene en mulighet til å se hvem som kjøper de ulike produktene, hvilke produkter kundene kjøper, i hvilken del av landet de kjøpes og når.

– Nå kan alle i gruppen kommunisere med hverandre elektronisk. Det innebærer at vi sammen kan koordinere aktivitetene som for eksempel utarbeidelse av tilbud, informasjonsmateriell, prisjusteringer eller krisehåndteringer, sier markedsdirektør i Landmark Ron Colley.

– Vi har nå et system som hjelper oss å forstå alle prosessene i vår virksomhet og i forholdet til våre kunder. Vi ser umiddelbart effektene av de beslutninger vi fatter.