Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Frustrerte ISDN-kunder

OSLO: Ingen tilgang til ISDN-linjene og elendig hastighet på linjene når de først åpnes: Telenor kritiseres for å ha oversolgt ISDN-tilknytning – med dårlig resultat som følge.

J-E Range
Telenor har hatt dårlig kapasitet på en del av linjene sine i det siste. Spesielt gjelder dette for ISDN-forbindelser i Oslo.

Oppgitt
– Jeg kan akseptere at det går tregt, men når vi etterhvert opplever at vi ikke kommer inn i det hele tatt, blir jeg forbannet, sier IT-sjef i nyhetsbyrået Newswire, Erlend Schei.

– Jeg ringte en halv time til Telenors servicetelefon. Jeg la fram problemet mitt om at det hadde vært opptatt på modemlinjene våre et par døgns tid, og at det gikk utrolig tregt.

Svaret var: – Ja, det stemmer, etterfulgt av en lengre, pinlig pause.

Nytteløst
– Jeg forsøkte å få noe mer ut av personen, lurte på om Telenor skulle bygge ut linjene:

– Ja, det håpet han, for det var så mange som klaget.

– Da syntes jeg det var nytteløst å prate mer!

Innrømmer problem
– Vi har hatt en del kapasitetsproblemer når det gjelder Oslo, spesielt gjelder dette forbindelsen til utlandet, svarer informasjonssjef Arne Cartridge i Telenor Nextel.

På bedringens vei?
I en periode har ISDN-forbindelsen tidvis vært dårlig. Men det er bedring. Mandag ble utenlandslinja utvidet med ytterligere fire megabyte, og det vil bli en ytterlige opptrapping i mai.

Da vil Telenors nye ATM-baserte nett bli tatt i bruk. Det får en kapasitet beregnet for 400 000 brukere, og med enkle investeringer kan kapasiteten i nettet økes. Gradvis vil vi da sørge for at kapasiteten over hele Norge blir bedre

Elektronisk post
– Jeg må jo hele tiden sørge for at folk får sjekket mailen sin, og vi blir nå tvunget til å vurdere andre løsninger, for eksempel fastlinje, som vi strengt tatt ikke har bruk for. Alternativt må vi gå tilbake til gammeldags modem, sier Schei til Dagens Telecom.

Derfor har Schei vært i kontakt med tre andre selskap som tilbyr ISDN-oppkobling. Etter en uke har han imidlertid ikke fått svar fra noen av disse.

– Det er en litt håpløs situasjon når de største ikke kan levere og de mindre ikke vil svare, avslutter Schei.

  • Se også: «Mot bedre kapasitet»

  • Stikkord: Mobil