Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Slåss mot overtakelse

CUPERTINO/OSLO: Apple-sjef Gil Amelio har hyrt «leiesoldater» for å hindre oppkjøp av selskapet. Valget falt på det samme firmaet som hjalp en saudiarabisk prins til å kjøpe fem prosent av selskapet.

Deskill
Al-Waleed Bin Talal, som prinsen heter, brukte meglerhuset Goldman, Sachs&Co da han kjøpte sine fem prosent av datamaskinprodusenten Apple.

Vanntette skott
Det samme firmaet har Apple-ledelsen, i følge San Fancisco Chronicle, leid inn som rådgivere mot oppkjøp. Årsaken til at en slik manøver går an i USA, er at det etter loven er vanntette skott mellom investeringsdelen av et slikt finansforetak og meglerdelen. Uten tette skott, ville innsidehandel vært svært enkelt.
Stigende kurs
Apple er i hardt vær for tida. Etter å ha blitt truet med oppkjøp fra Oracle-sjefen Larry Ellison og plutselig oppdaget at Ellison-vennen Bin Talal hadde kjøpt seg opp til fem prosent, la ledelsen fram et bunnresultat på minus 4,7 milliarder kroner (708 millioner dollar) forrige kvartal. Dette ville normalt presset aksjekursen nedover, men på grunn av alt snakket om oppkjøp, har kursen den siste tida steget med 20 prosent i stedet.

Oppkjøpstrusler
Ellison ønsker å danne en gruppe av investorer som skal kjøpe opp Apple. Han har erklært at dagens ledelse i det hardt prøvede selskapet må gå om Ellison får bestemme. Oracle-bossen er imidlertid ikke alene på banen. Også Sun har tidligere vært interessert i Apple, som selv nylig kjøpte Next. Med seg fra Next fulgte Steve Jobs, grunnleggeren av både Apple og Next.

Penger fra Japan?
Larry Ellison er for tiden i Japan for å overbevise industriledere om at NetPC gir lavere kostnader enn PCer i nettverk. I USA spekuleres det, i følge San Fancisco Chronicle, på om Larry Ellison vil benytte sin sterke stilling i Japan for å hente penger fra investorer som kan være med og kjøpe Apple.

Ikke til salgs
Apple-sjefen, Gil Amelio sa i et intervju med CNBC-TV torsdag at Apple ikke er til salgs. Han mener dagens ledelse i selskapet gjør det som må gjøres for å få snudd den negative trenden i selskapet. – Og det som må gjøres er å produsere gode nye produkter.