Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Intel på tur i øst

OSLO: Denne uken vil Intel-sjefen Craig Barrett reise rundt i Øst-Europa for å gjøre selskapet kjent i markeder der datamaskiner ikke er vanlig – foreløpig.

Det er selvsagt det kommende markedet i disse landene som er målet for Intel-bossen. Barret, som vil ta over stillingen som president i Intel i slutten av Mai, vil besøke Moskva, Warsawa og Praha, i følge Bloomsberg News. Barrett tok en liknende rundreise gjennom Asia og Latinamerika i fjor.

Flaggbærer
Barrett er flaggbæreren for kommende markeder for Intel, sa talsmann Howard High i Intel. Og for å understreke poenget forteller han at Barrett vil ta en ny tur gjennom Asia og Sør-Amerika seinere i år.

Grep om vekst-markedene
Intel vil med sine signingsferder sørge for å ta skikkelig grep om det som ventes å bli de største vekst-markedene for datamaskiner de neste 10 årene. Dette gjelder både Øst-Europa, India, Kina og Brazi – alle regioner med et skrikende behov for datakraft og økonomier som er på grensen av å få råd til å kjøpe den.

Lavere vekst i vest
Salget av PCer i USA og Europa saknet farten i fjor, og bransjen forventes å få lavere vekst i denne delen av verden enn i mange av de kommende markedene, i følge en rapport fra analyseselskapet Dataquest Inc.

USA kjøper omlag 35 prosent av en verdens-omsetning på 897 milliarder kroner (135 milliarder dollar) for PCer per år. Vest-Europa tar 25 prosent av PCene. Markedet for halvledere følger samme trend. Veksten i de kommende markedene er dobbelt så høy som i de modne markedene i USA og vest-Europa.

Kjent varemerke
Det Intel håper å gjøre i Kina, Øst-Europa og andre kommende markeder, er å skape et så sterkt merkenavn at folk vil identifisere data med Intel.

– Folk i kommende markeder gjenkjenner vårt varemerke like godt eller bedre enn i modne markeder, sa Intels senior visepresident Paul Otellini.