Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Forstoppelse på nettet

OSLO: Microsoft er verdens tredje største Internettleverandør og spiser seg stadig nærmere de største. Torsdag og fredag stoppet Microsoft Network den elektroniske posten for sine kunder i 36 timer.

Det som forbauset mange var at den elektroniske posten på Microsoft ble stoppet uten forhåndsvarsel. Grunnen til det uventete skrittet er en sterk vekst i kundemassen.

Tyngre trafikk
De siste seks månedene har Microsoft økt kundemassen med 40 prosent. I mars hadde selskapet 2,5 millioner abonnenter. Samtidig blir trafikken på Internett tyngre. Brukere sender stadig oftere grafikk, fotografi og dokumenter med sine elektroniske brev.

Doblet kapasiteten
Mens posten ble stoppet brukte Microsoft anledningen til å doble kapasiteten på sitt nettverk. En talskvinne for selskapet uttaler at de ikke regner med flere driftsproblemer. Det ble også uttalt at ingen post var forsvunnet.

Driftsvansker for AOL
Også America Online har planer om å øke kapasiteten på sine servere. Selskapet har tidligere hatt driftsvansker på grunn av for liten kapasitet i forhold til en økende kundemasse.

AOL gikk i desember ut med tilbud til sine kunder om fri bruk til en fast månedlig pris. Tilstrømmingen av nye kunder førte nylig til driftsproblemer, og AOL stengte sin posttjeneste i tre dager.