Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Netthandelen doblet

Handelen på Internett er doblet på ett år, men den er stadig ikke større enn at den tilsvarer omsetningen på en god dag for betalingskortselskapene Visa og MasterCard.

Omsetningen på Internett vil bli på omlag 14 milliarder kroner i 1997. Dette er omtrent dobbelt så mye som det som det ble handlet for i fjor. Anslaget ble lagt fram på Internet Commerce Expo i Atlanta fredag.

Hvem betaler?
Ett viktig spørsmål er hvem som skal betale for å få utført tjenester på Internett.

– Leksen bankene lærte for 20 år siden da de lanserte minibanker, var at du kan få kundene til å overta de ansattes jobb, og betale for å få muligheten, sa visepresident for IBM’s Lotus Development avdeling Mike Zisman på messen.

Trygg teknologi
En økning av handelen over nett er stadig avhengig av at overføringene kan bli gjort på en sikker måte. IBM lanserer nå en oppgradert versjon av sin SET-teknologi, som har en protokoll som gjør opplysningene på kredittkort uleselige for en tredje part.

Mangler tillitt
– Det er ikke bare teknologien som er viktig, men at det opprettes tillit. Det er nødvendig å endre på tankegangen, det er nødvendig å forandre selve kulturen i forretningsbransjen, og det skjer ikke over natta, sa en ikke navngitt ekspert på datasikkerhet til Reuters.

Vill vest
For mange personer som ikke har handlet på Internett tidligere så kan nettet ligne på et lovløst kaos med et sterkt innslag av vill vest.

Det er derfor et paradoks at en av de nettbankene som vokster sterkest er Wells Fargo og Co., som hevder at de får 20.000 nye kunder i måneden.

Wells Fargo er kjent for sine hestedilligencer som blant annet sørget for pengetransporter gjennom et landskap som er gjort kjent i cowboybøkene som befolket av banditter og nevrotiske US marsjaller med nervøse skytefingre.

Nye kanaler
Men netthandel innebærer ikke bare overføringer på nettet. Stadig flere selskap bruker Internettet som et alternativ for brosjyrer. Cisco har lagt sine kataloger ut på nett, og har opplevd titusener nye kunder som har tatt kontakt gjennom elektronisk post etter først å ha orientert seg om tilbudet via nettet.