Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft Sidewalk

OSLO: Lanseringen av byguiden Sidewalk forrige uke skapte mye oppstandelse i USA. Microsoft inviterte ikke engang til pressekonferanse. Microsoft bruker 2,5 milliarder kroner på prosjektet.

Skjermdump
Etter at Microsoft torsdag lanserte sin første interaktive byguide på Internett, har «alle» i USA kastet seg på den nye trenden med lokale informasjonstjenester. Microsoft får konkurranse fra både America Online, Yahoo!, lokale aviser og telefonselskaper. Amerikanske storbyer byr på et enormt annonsemarked.

Storbyer på nett
Sidewalk er altså en serie med byguider for aktive byfolk med fokus på kultur og underholdning. Den første guiden tar for seg Seattle. I løpet av året kommer ytterligere 10 guider til bl.a. San Francisco, New York, Los Angeles og Sydney.

Penger mangler ikke!
Microsoft har engasjert 15-30 medarbeidere i alle disse byene for å skape redaksjonelt innhold i samarbeid med lokale medier. I tillegg kommer 200 Sidewalk-medarbeidere i Microsofts hovedkontor. Selskapet vil investere 2 – 2,5 milliarder kroner i Sidewalk-prosjektet.

Din personlige guide
Sidewalk har en ren og oversiktlig layout. Du begynner med å fylle inn personlige data (med eller uten ditt egentlige navn), og spørsmål om smak og interesser. Jo mer du opplyser, jo mer skreddersydd blir informasjonen du får via e-post eller anbefalinger på skjermen. Du blir varslet straks favorittbandet ditt skal holde konsert i byen.

Beslutningsstøtte for byfolk
Menyvalgene begynner enkelt, og blir mer kompliserte jo dypere du går. Når du planlegger kino-besøk eller fotballkamp, foreslår Sidewalk nærliggende restauranter, og forteller hvordan du raskest kommer fram og hvor du kan parkere. Slik blir Sidewalk en form for beslutningsstøtte for aktive byfolk.

Trafikk-knappen
Sidewalk vet også hvor du bor. Når du klikker på Trafikk-knappen, får du derfor beskjed om hvor det er kø mellom hjemmet og bestemmelsestedet, og hvor lang tid bilturen tar!

Se også: Byguiden Sidewalk