Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Byguiden Sidewalk

OSLO: Microsoft oppgraderer seg selv. Selskapet fremstår stadig tydeligere som innholdsleverandør med tilbud for forbrukermarkedet. Torsdag åpner Sidewalk –en interaktiv byguide på Internett.

Skjermdump
Sidewalk er det foreløpig siste av en rekke prosjekter hvor Microsoft leverer innhold til nye medier rettet mot vanlige konsumenter. I disse dager åpner selskapet et enormt, nytt studio for kabel-TV/Internett-kanalen MSNBC – en nyhetskanal som konkurrerer med CNN. Et annet eksempel er det ferske samarbeidet mellom Disney og Microsoft Network om en ny «barne-kanal». Slate Magazine er et fjerde eksempel.

Åpner torsdag
Torsdag åpner Sidewalk-guiden (www.sidewalk.com) til Seattle. I løpet av året skal Microsoft ha ti Sidewalk-guider for forskjellige amerikanske storbyer klare. Senere kommer turistmål som London og Paris, men Oslo er neppe første-prioritet.

De interaktive byguidene på nettet går både Gule Sider, Ditt Distrikt og avisenes weekend-guider en høy gang.

Fritidsagenten Sidewalk
Sidewalk kan finne ut når favorittbandet ditt holder konsert, foreslå restaurant for en hyggelig middag, og hente fram et kart som viser hvordan du raskest kommer fra konsertlokalet til restauranten.

Fritidsagenten Sidewalk finner aktiviteter som passer dine interesser. Når du har fortalt hva slags filmer, musikk og mat du liker, gir agenten deg noen forslag og varsler så snart favorittbandet ditt er i byen.

20 milliarder kroner
Microsoft vet ennå ikke helt om de skal tjene penger på Sidewalk ved hjelp av abonnement, sponsorer, reklame eller bruk. Amerikanerne bruker 50 milliarder kroner på lokal reklame, og konsulentfirmaet Jupiter Communications tror at lokale nettjenester kan påregne 20 milliarder i reklameinntekter allerede i 2000. Microsoft må imidlertid konkurrere med interaktive byguider fra andre leverandører.

Beslutningsstøtte for forbrukere
Både byguiden Sidewalk og de andre Microsoft-tjenestene Expedia (www.expedia.com) for reiser og CarPoint (www.carpoint.com) for bilkjøp, er en slags beslutningsstøttesystemer for forbrukere. Systemene hjelper deg som skal velge mellom alle tilbudene i et mettet marked: Hvilken restaurant skal jeg besøke, hva slags bil skal jeg kjøpe, hvor skal jeg reise på ferie?

Gaming Zone for nettspill
Mens Sidewalk hjelper deg med konsert, kart og restaurant, kan Microsofts Internet Gaming Zone hjelpe de av oss som heller blir hjemme. Neste uke relanserer Microsoft denne tjenesten som lar oss spille Monster Truck Madness og andre Microsoft-spill med motstandere på nettet. Gaming Zone er nok et tilbud fra det oppgraderte Microsoft 2.0.