Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Markedsforskyvning

LONDON: Det britiske mobiltelefonmarkedet er i kraftig endring: De gamle operatørene mister markedsandeler, de nye stormer frem. Det viser tallene som ble offentliggjort i London tirsdag og onsdag.

Først ute var Vodafone, som i dag er størst i England. Tirsdag kunne selskapet fortelle at netto abonnentøkning var på 67 000. Riktignok fikk selskapet hele 260 000 nye tilknytninger, men antallet som av en eller annen grunn avsluttet sitt abonnement var på hele 193 000.

Blitt et problem
Slike avsluttede abonnementer, enten på grunn av manglende betaling eller fordi abonnentene ganske enkelt skifter operatør, er i ferd med å bli et problem for flere av de britiske operatørene. For Vodafone ligger utskiftningstakten, gjerne kalt «Churn», på hele 27 prosent.

Dårlig for Cellnet
Vodafone klarte seg imidlertid bedre enn Cellnet. Dette selskapet eies 60 prosent av BT og er den andre av de to «gamle» operatørene i England. Cellnet hadde bare en nettoøkning på 12 000 i kvartalet, mot 81.000 i samme periode ett år tidligere.

Selskapet forklarte den høye «churn-prosenten» med stadig hardere kredittvurderinger og innrømmet at det i perioder faktisk har opplevd nettonedgang i antallet abonnenter.

Vinner
Til sammenligning kunne Orange, den ferskeste av de fire operatørene, fortelle at antallet nye abonnenter steg med hele 109 000 i samme kvartal. Og her er «churn-prosenten» på 19,1 prosent – klart lavere enn konkurrentene.

Dual-band
Orange har det siste året markert seg med aktiv markedsføring og gode teknologiske løsninger. Selskapet, som opererer i GSM 1800-markedet, introduserer i disse dager verdens første, kommersielt tilgjengelige dual-band-telefon, Motorola 8800. Med denne blir det mulig for selskapets kunder å bruke telefonen også i land hvor det ikke finnes noe tilgjengelig GSM 1800-nett.

Tilfreds med situasjonen
One-2-One, den fjerde mobiloperatøren, kunne også være noenlunde tilfreds med en økning på 75 000 i kvartalet: Bedre enn de to gamle, men klart dårligere enn Orange.

På den annen side er det fremdeles de gamle som er størst. Vodafone er ikke bare størst i England, de er også blant de største på verdensbasis.

Fire millioner kunder
Grunnlaget for denne påstanden er at selskapet tilsammen har mer enn fire millioner kunder i verden. 2,87 millioner av disse befinner seg i Storbritannia, mens resten er fordelt over hele verden og beregnet på grunnlag av Vodafones eierandel i forskjellige operatører rundt omkring.
Stikkord: Mobil