Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Slutt for NMT-kundene?

OSLO: Kampen om NMT-kundene intensiveres nå kraftig. Tirsdag lanserte Telenor Mobil og NetCom tilbud for å få NMT-kunder til å bruke GSM-systemet. Telenor lokker med kun 100 kroner i «overgangssum».

Deskill
– Vi erkjenner nå at den videre utbyggingen av NMT-nettet blir for dyrt. Vi ønsker derfor at alle NMT-kunder går over til GSM-systemet i løpet av året, sier informasjonssjef Per Eng Halvorsen i Telenor Mobil til Dagens Telecom.

Kun en krone minuttet
– For å fortgang i dette arbeidet har vi nå lansert et tilbud som går ut på at kunden betaler 100 kroner for å skifte abonnement. Overgangskundene vil ikke måtte betale ordinær månedsavgift ut året. Samtaleprisen per minutt vil være kun en krone uansett når du ringer på døgnet, sier Eng Halvorsen.

400.000 NMT-kunder
Informasjonssjefen opplyser at det i dag er rundt 400.000 NMT-kunder i Norge.

Eng Halvorsen poengterer at det ikke er mulig å avlytte GSM-telefoner slik det dessverre er med NMT-systemet.

Topptelefoner
For å lokke NMT-kundene over til å bruke GSM-systemet har Telenor Mobil inngått avtaler med Ericsson og Motorola.

Overgangskundene vil etter det Dagens Telecom erfarer få de superlette toppmodellene fra Ericsson (GF 788) og Motorola (StarTac). Disse modellene har en utsalgspris på rundt 4.500 kroner.

NetCom-svar
NetCom svarte tirsdag formiddag umiddelbart på markedsutspillet fra Telenor Mobil og vil nå prøve å kapre NMT-kundene med egne tilbud.

– Vårt tilbud til NMT-kundene går ut på at disse vil få en ny GSM-telefon i toppklasse. Kundene vil ut året kunne ringe for en minuttpris på 90 øre. Vi har bevisst ikke satt noen «overgangspris» slik som Telenor Mobil, sier informasjonsdirektør Per Bjørkum i NetCom til Dagens Telecom.

Gjelder kun ut måneden
Både Telenor Mobil og NetCom presiserer ovenfor Dagens Telecom at tilbudet til NMT-abonnenter vil gjelde ut april.

Per Eng Halvorsen i Telenor Mobil opplyser at de 20 første NMT-kundene som bytter over til GSM-abonnement vil få et gratis «kone-abonnement». Nylig ga selskapet bort en bil til mobilkunde nummer en million.

Informasjonstelefon
Begge selskapene har opprettet egne informasjonstelefoner hvor NMT-kundene kan ringe for å få opplysninger om de nye tilbudene.

Ring 22 78 54 05 (Telenor Mobil) og 22 88 88 47 (NetCom) for nærmere informasjon.

Konkurransetilsynet kritisk
Konkurransetilsynet er sterkt kritisk til selskapenes nye «supertilbud» og har bedt om en granskning av saken. Etter det Dagens Telecom erfarer kan dette føre til at tilbudene blir kortvarige.

Se også: Krever Telenor-gransking
Stikkord: Mobil