Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Optisk fokus i AT&T

Telekonsernet AT&T utvider sitt verdensomspennende nettverk for mellom 55 og 60 milliarder norske kroner i år. Planlagt vekst vil alene tilsvare hva selskapet hadde av kapasitet i 1990.

Telegiganten satser på å oppgradere sine tilbud.

– Etterspørselen etter kommunikasjon stiger rett til himmels. For å møte denne etterspørselen, og for å introdusere nye tjenester vil AT&T bruke mellom 55 og 60 milliarder kroner i år på å bygge ut og oppgradere sitt nettverk, fortalte AT&Ts leder for nettverkstjenester og data, Frank Ianna 700 ansatte i AT&T i Seattle mandag.

– Pålitelighet er vårt fremste mål, sa Ianna, og lovte at den nye infrastrukturen skulle bære AT&T inn i år 2000.

Fokus på optisk teknologi
En av de viktigste forandringene vil være satsingen på optisk teknologi. SONET (Synchronous Optical Network) vil være en prioritert oppgave. I 1996 ble det installert 11 ringer, i 1997 skal det installeres 20 til, og selskapet vil da ha laget et optisk nett over hele USA. I løpet av 1998 satser selskapet på å ha 50 ringer i drift.

ATM-nettverk
– Vi kommer også til å bruke ATM i våre nettverk for datakommunikasjon, sier Ianna.

– Ved å slå sammen våre datatjenester på ett ATM-nettverk kan vi oppnå støtte for en sømløs integrasjon av våre forskjellige datatjenester.

Ianna konkluderte med at AT&T har målt nye behov hos kundene, og at disse vil ha konsekvens for nettverkets oppbygging og kapasitet.
Stikkord: Mobil