Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Operatørenes marked

Hannover: Det har vært en klar tendens på Cebit de siste årene, og i 1997 er det blitt en flodbølge: Teleoperatørene har oppdaget at de har behov for å markedsføre seg – og det gjør de best på Cebit.

Deskill
– Telecom i Geneve arrangeres bare hvert fjerde år. Det har vi ikke tid til å vente på. Med disse ordene forklarte en representant for Telecom Finland hvorfor selskapet i år har valgt å satse på sin egen stand på telekom-delen av Cebit. Og her er de i godt selskap: 1997 er året da teleoperatører fra en lang rekke små land har valgt å stille ut på Cebit.

De store
Tidligere var det de store selskapene som dominerte – og de er her fremdeles. Deutsche Telekom har for eksempel gått helt av støvelskaftene og bygd opp en tre etasjers stand som fyller mer enn to tredeler av Hall 16 – og det er intet lite byggverk.

France Telecom, BT og AT&T er også på plass, i år som tidligere. Men plutselig dukker altså Telecom Finland opp i mengden, sammen med Belgacom, Telecom Italia og en lang rekke andre. Da får det så være at Telenor glimrer med sitt fravær på dette som er i ferd med å bli verdens viktigste markedsplass for telekommunikasjon.

De nye
Det er ikke bare de gamle telemonopolene som finner det nødvendig å være på Cebit. Gruppen «new and emerging operatores» er også på plass, klar til å stjele markedsandeler fra de etablerte.

En av Hannoveravisene har regnet ut at man har 850 utstillere bare innen mobilkommunikasjon. Alle de viktige operatørene og produsentene er på plass – og Ericssons stand er alene 5-6 ganger så stor som det norske Eksportrådets fellesstand.

Mer om CeBIT-97:
Sirkus CeBIT er i gang

Vekst i satsningsområder

Mobil med solenergi

Nokia går for Internett
Stikkord: Mobil