Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Touch-IT tror på berøring

OSLO: Nå begynner markedet for berøringsskjermer å ta av her til lands. Det mener i alle fall firmaet Touch-IT, som er Norges første leverandør spesialisert på denne type skjermer og info-kiosker.

Touch-IT startet sin virksomhet 1. januar i år. Firmaet opererte tidligere under navnet Graphitech, som hadde enkelte leveringer av berøringsskjermer allerede i fjor.

Populær i utlandet
– Denne teknologien har lenge vært svært populær i mange andre land, men det er først de siste månedene at systemet virkelig har begynt å få aksept her i Norge, sier daglig leder Erik Reitan i Touch-IT til Dagens Telecom.

Liten konkurranse
Touch-IT leverer blant annet teknologi fra det amerikanske firmaet MicroTouch. Dette firmaet er også representert i Norge ved det svenske firmaet Telac Elektronik AB.

Reitan bedyrer imidlertid at de snarere er partnere enn konkurrenter.

Spesielt marked
– Markedet er såpass spesielt her til lands at vi opplever ikke den store konkurransen med Telac. Det dreier seg ofte om mer prosjektorienterte oppgaver der vi snarere må samarbeide, sier han.

Tysk samarbeid
Touch-IT lever nå info-kiosken «Desktop» til under 20.000 kroner. Dette skal ifølge selskapet selv være under halvparten av prisen konkurrerende systemer tilbys for på det norske markedet.

Systemet er utviklet i samarbeid med den tyske produsenten Heddyer Elektronik.

Trykkfølsom skjerm
Kiosken kan benyttes til alle typer salg eller informasjon. Betjeningen foregår ved hjelp av en trykkfølsom skjerm, og nødvendige softwaredrivere for de mest populære operativsystemene medfølger.

Maskinen kan også tilkobles Internett og tilby informasjon gjennom online tjenester.

Ordre på 25 maskiner
– Vi fikk tirsdag inn en ordre på 25 stykker av denne type maskin , sier Reitan til Dagens Telecom.

Han vil ikke røpe mer enn at kunden er «et privat, velkjent firma».