Arkivfoto

Annonse


Sponser for 30 millioner

ArkivfotoFor norsk friidrett begynte en gullalder da Tormod Hermansen etterfulgte Kjell Holler som konsernsjef i Telenor. Det første den tidligere landslagsløperen i friidrett gjorde da han inntok direktørstolen, var å avvikle selskapets mangårige sponsoravtale med Ishockeforbundet. I stedet inngikk han nye avtaler med norsk friidrett, melder Dagens Næringsliv.

I år velsignes friidretten med 8 millioner blanke Telenor-kroner. Av dette går fire millioner til Norsk Friidrettsforbund.

Framgangsrike utøvere
Sponsoravtalen som ble inngått i oktober, varer fram til og med OL i Sydney i år 2000. Den har en samlet verdi på 32 millioner kroner.

Samarbeidet gjør Telenor til hovedsponsor for framgangsrike utøvere som Vebjørn Rodal, Geir Moen, Mett Bergmann Steinar Hoen og Atle Douglas.

Annonse


Men også andre idrettsgrener tilgodesees. Ski-VM i Trondheim får 4,5 millioner kroner.

Vågal seilas
Stig Hebern, den nye adm. direktør i Telenor Mobil, følger Hermansens eksempel. Da han overtok etter Kåre S. Gustad, ble norsk håndball fratatt en stor del av sine sponsorkroner.

Den ivrige seileren Hebern foretrakk heller å satse 4,5 millioner kroner på den norske båten i Whitbread Round the World Race. Bare 21 båter vil delta i seilasen som regnes for å være verdens tøffeste og samtidig mest prestisjefylte.

Internasjonalt er den vågale seilasen en mediebegivenhet på linje med fotball-VM og Sommer-OL. 2,6 milliarder mennesker skal ha sett glimt av den forrige seilasen på TV.

Fra kjøl til mastetopp
Telenor Mobil er ikke alene om å støtte opp om Whitbread-seilasen. Den norske båten, Innovation Kværner, er sponset fra kjøl til mastetopp av næringslivet.

Nera har valgt en mer internasjonal satsning. Satellittkommunikasjonsleverandøren vil holde samtlige 21 båter som skal delta i seilasen med kommunikasjonsutstyr.

Annonse