Annonse


AT&T satser trådløst

Den nye telekommunikasjonsloven som trådte i kraft i USA i fjor har for første gang siden 1984 gitt AT&T anledning til å gå inn på lokalmarkedene i USA. Men samtidig er de forskjellige Baby Bell-samtalene svært godt etablet i sine regioner, så det er ikke lett å trenge seg inn.

Gir seg ikke
Men AT&T gir seg ikke. Nå skal selskapet starte forsøk på såkalt Wireless Local Loop i Chicago: En løsning hvor man bruker radio – ikke kobberkabler – for å få frem samtalen det siste stykket frem til abonnenten.

Den nye løsningen som AT&T går inn for, baserer seg på et system som gir 2 telefonlinjer og en rask Internett-forbindelse via en antenne på størrelse med en tallerken på abonnentens husvegg.

Utnytter mobilnettet
AT&T har allerede på plass mye av den nødvendige infrastrukturen, takket være selskapets mobiltelefonnett rundt om i USA. Det er altså selve basestasjonen, samt kundens antenne og tilkobling, som mangler.

En basestasjon skal dekke omlag 2.000 abonnenter, til en pris på omlag 1.200 dollar (8.000 kroner) for hver tilknytning.

Annonse