Annonse


«Klipper hverandres hår»

Halvparten av annonsekronene kommer fra dataselskaper som annonserer for seg selv hos andre dataselskaper.

Hvem skal egentlig betale for nettet? Nettsurferne vil helt unngå å registrere seg, og er enda mer uvillige til å abonnere på tjenester de ellers får gratis.

I mellomtiden leter Web-publisister, innholdsleverandører og søkemaskiner etter annonsører, mens de brenner opp startkapital i rekordtempo.

To prosent av totalen
Det er det amerikanske analyseselskapet Jupiter Communications som har undersøkt nettannonseringen. Selv om 1850 millioner er et respektabelt beløp sett med norske øyne, var den totale amerikanske reklameomsetningen hele 1.160 milliarder (!) kroner i fjor.

Annonse


Analytikerne tviler på at nettannonseringen vil utgjøre mer enn to prosent av totalvolumet i år 2000.

Klipper hverandres hår
Halvparten av annonsekronene kommer fra dataselskaper som annonserer for seg selv på Web-sidene til andre dataselskaper.

Netscape er for eksempel både en av de største annonsørene og en av de mest besøkte sidene på nettet.

Langt mellom såpe og brus
Alt i alt sto Internett- eller datarelaterte selskaper for over halvparten av alle nettannonsene i fjor.

I følge reklamebyrået Saatchi & Saatchi er teknologi- og finansselskaper, underholdnings- og bilbransjen de største annonsørene. På nettet er det langt mellom annonser for såpe, brus og klær.

Netscape på topp
I følge Jupiter Communications er hjemmesidene til Netscape er den mest attraktive annonsekanalen. Søkemaskinene Yahoo, Lycos og Excite er også populære.

Blant de øvrige Web-sidene med stor annonseomsetning finner vi Ziff Davis Net, nettmagasinet CNET og Time Warners Pathfinder.

Annonse