– Vi vil ha intranett, men hva skal vi bruke det til? Dette er holdninger vi møter nesten daglig, sier produktsjef Olav Folkestad i Hewlett-Packard til Telecom Revy.
Intranett er navnet på en organisasjons bedriftsinterne nettverk basert på internett-teknologi. Mens bedriftenes satsing på Internett oftest har vært drevet av markedsavdelingen, kommer IT-avdelingen på banen med intranett.Kan brukes av alleWeb-teknologien som ligger til grunn for Internett og intranett er tilgjengelig for de fleste operativsystemer og maskinvareplattformer. Dermed løses mange av problemene med kompatibilitet mellom ulike plattformer og organisatorisk informasjonsdeling.– Vår jobb som konsulenter blir å hjelpe bedriftene til å se mulighetene ved et slikt nettverk, vi må snakke med flere nivåer i organisasjonen om deres behov. En slik oversikt er helt nødvendig for å utvikle en pilot for et intranettsystem som skal fungere, mener Folkestad.
Annonse
– Intranett er en glimrende toveis kanal, men også et arkivsystem. Jeg tror at intranett er begynnelsen til det papirløse kontor, sier adm. direktør Morten Lie i konsulent- og programvareselskapet Intranet Systems til Telecom Revy.Intranett vil gi bedre, raskere og billigere utveksling av informasjon i organisasjoner. Med intranett oppdateres og kvalitetssjekkes all informasjon på et sted, hvilket betyr at alle i organisasjonen til enhver tid får tilgang til riktig informasjon. Samtidig blir e-post i økende grad tatt i bruk i mange bedrifter for både intern og ekstern overføring av dokumenter.Interaktiv
Mens intranett i dag for det meste brukes til å overføre statisk informasjon som rapporter og selskapsinformasjon, vil interaktive web-applikasjoner skape de største økonomiske fordelene for organisasjoner som tar i bruk et slikt nettverk.
De fleste bedrifter vil tjene på å opprette et ekstranett mot kunder eller samarbeidspartnere. I første rekke for utveksling og deling av informasjon, men også her vil interaktivitet bli en nøkkelfunksjon.For eksempel kan kunder få mulighet til å gå inn i leverandørens system og oppdatere bestillinger ut fra en elektronisk produktkatalog som til enhver tid er oppdatert. En slik deling av verdikjede mellom bedrifter vil spare begge parter for tid/penger, og samtidig gi et konkurransefortrinn foran bedrifter som ikke har dette tilbudet.
Annonse