– Vi har brukt lang tid på å skjønne hva data og telemarkedet kan komme til å bety, sier adm. direktør i Merkantildata Tom Adolfsen.
Felles utviklingNå satser selskapet på at markedet for data og telekommunikasjon vil vokse sammen, at tradisjonelle IT-leverandører også vil levere kommunikasjonsutstyr, og at det stadig vil dukke opp nye produkter.

Merkantildata har blant annet levert pakkeløsninger for Internett/ Intranett med servere fra forskjellige produsenter og hvor Cisco har stått for kommunikasjonsdelen. Nå ønsker Merkantildata at Microsoft også skal bistå i å sy sammen løsninger, og har hatt kontakt med selskapet i lengre tid.Tellerskritt
Teletrafikken kan bli viktig for oss, sier Adolfsen, som mener at de kan bli snakk om nye teleløsninger. Han mener det kan bli snakk om forskjellige typer modeller – både for samarbeide og konkurranse med Telenor.

Noe oppkjøp av Merkantildata trodde ikke Adolfsen på. Til det mente han Telenor hadde for liten inntjening og at myndighetene neppe bevilger over 3,5 milliard for et oppkjøp.

Annonse