– Vi sa at vi kom til å ha Norden som hjemmemarked da vi lanserte SOL i januar– Det eneste nye er at vi har valgt å gå inn i markedet i Sverige som ett selskap, i stedet for to, sier Birger Magnus i Schibsted til Dagens Telecom.
Investerer 50 millionerDet nye selskapet regner med å investere mellom 30 og 50 millioner kroner det første året. Daglig leder er ennå ikke ansatt.

Det nye selskapet innebærer at aktivitetene slås sammen i dagens Scandinavia Online AB, som kontrolleres av Telenor AS, og Sverigenätet AB, som kontrolleres av Schibsted ASA. Det nye selskapet eies 66% av Schibsted ASA og 34% av Telenor AS og skal starte virksomheten i Sverige i løpet av våren 1997.

Selskapet satser på å bli ledende i løpet av ett til to år. De store i Sverige er Telias «Passagen» og Postens «Torget». Flere utenlandske selskap satser hardt i Sverige, som i europeisk sammenheng regnes som et godt egnet testmarked.

Annonse