Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Svensketur med nett

OSLO: Scandinavian Online (SOL) får et svensk søsterselskap i vår. Schibsted ASA og Telenor AS har inngått en avtale om enda et felles selskap som skal bygges opp til å bli en svensk utgave av SOL.

– Vi sa at vi kom til å ha Norden som hjemmemarked da vi lanserte SOL i januar– Det eneste nye er at vi har valgt å gå inn i markedet i Sverige som ett selskap, i stedet for to, sier Birger Magnus i Schibsted til Dagens Telecom.

Investerer 50 millioner
Det nye selskapet regner med å investere mellom 30 og 50 millioner kroner det første året. Daglig leder er ennå ikke ansatt.
Magnus bekrefter også at det arbeides for lansering på det danske markedet, og dette skal komme i første halvdel av 97.

Slås sammen
Det nye selskapet innebærer at aktivitetene slås sammen i dagens Scandinavia Online AB, som kontrolleres av Telenor AS, og Sverigenätet AB, som kontrolleres av Schibsted ASA. Det nye selskapet eies 66% av Schibsted ASA og 34% av Telenor AS og skal starte virksomheten i Sverige i løpet av våren 1997.
Styreformann i selskapet blir konserndirektør Birger Magnus i Schibsted.

Hard konkurranse
Selskapet satser på å bli ledende i løpet av ett til to år. De store i Sverige er Telias «Passagen» og Postens «Torget». Flere utenlandske selskap satser hardt i Sverige, som i europeisk sammenheng regnes som et godt egnet testmarked.
Aktører som satser på det svenske markedet er blant annet de amerikanske nettgigantene American Online og CompuServe.