Det er markedssjef Geir Johansen hos den bergenske PC-leverandøren som opplyser dette til Dagens Telecom. Markedssjefen er godt fornøyd med fjoråret. Med 11.137 solgte PCer totalt, havnet Mips på fjerdeplass på lista over norske PC-produsenter, etter Cinet, Rask Engros og Evercom.
ResultatforbedringOmsetningen på 158 millioner var stabil sammenlignet med 1995. Mips forbedret samtidig driftsresultatet fra syv til ni millioner kroner.

Hjemmemarkedet utgjør stadig en stor del av omsetningen. Inntektene fra Bergen og Hordaland utgjorde i fjor nærmere 65 prosent av det totale salget.

– Mips la opp til en ny PC-profil i fjor. Vi skal ikke lenger være rimeligst, men satser heller på å appellere til det profesjonelle markedet, og til andre og tredjegangs private kjøpere, sier Johansen til Dagens Telecom.
Annonse
Som et ledd i satsningen på å etablere et varemerkeimage basert på kvalitet, sørget Mips i fjor for å få Microsofts godkjenning på PC-ene sine. Kvalitetsstempelet har gitt Mips innpass endel steder der enkelte av konkurrentene ikke slipper inn, mener markedssjefen. Begrense innkjøpene
– Fallet i RAM-prisene er en viktig forklaring på resultatveksten. Mips valgte i fjor å holde seg unna det usikre RAM-markedet. Ved å begrense innkjøpene til kun å gjelde selskapets egne PC-er, reduserte vi RAM-omsetningen med 20 millioner, samtidig som vi unngikk store tap, sier Johansen til Dagens Telecom
Annonse