Den første undersøkelsen om nordmenns kjøpsbeslutninger på Internett kan være en realitet innen årets utgang dersom Telenor følger Norges Handelshøgskole-professorens råd. På oppdrag fra Telenor har Methlie det siste året vært leder for en gruppe som har utredet mulige konsekvenser av at banktjenester nå introduseres på Internett i stadig større skala.
– Området er for nytt og kaotisk til at det foreløpig er mulig å si noe fornuftig om temaet. Skal vi øke kunnskapen, må det iverksettes konkrete undersøkelser om bakgrunnen for forbrukernes kjøpsbeslutninger, sier Methlie.

Forsvinner forbrukernes merkelojalitet? Dette er et svært relevant spørsmål ettersom muligheten til å shoppe etter ulike produkter øker. Intelligente agenter tas i bruk i stadig større omfang for å skaffe Internettshopperne sammenlignbare tilbud.

Etableringen av elektroniske interessegrupper innebærer at merkevarenes dager kan hende likevel ikke er talte.

Annonse