Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sol får konkurranse

Scandinavian Online får konkurranse om å komme inn på det svenske markedet. CompuServe Corp. vil ha innpass i Europa. Sverige er ett av fire land som selskapet vil ha innpass i.

– Vi er i ferd med å lansere en tjeneste i Sveits, og har som målsetning å komme inn på markedene i Østerrike, Sverige og Belgia relativt raskt, sier CompuServes europasjef Jerry Roest til New York Times. Han mener at den eneste måten å få den innpass som CompuServe vil ha i Europa er å satse på de lokale markedene.

Dobbelt så stor
Selskapet har allerede etablert seg i flere land: Storbritannia, Tyskland, Nederland og Frankrike. Ved å være tidlig ute har CompuServe fått en klar ledelse på erkerivalene American Online (AOL) og Microsoft Network (MSN).

Ute-marked
Selskapet oppgir å ha 800.000 abonnenter i Europa. Dette gir en klar ledelse i forhold til AOLs 400.000 og MSNs 100.000. Selskapet satser nå sterkt på markeder utenfor USA. CompuServe har nylig erklært at de vil starte en Internett-tjeneste i Kina i løpet av to måneder.

I USA er selskapet omlag like stort som Microsofts Network. AOL er størst.