Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Såpe på nett

Amerikanske TV-Guide lanseres på nett. Det er mediemagnaten Rupert Murdochs nyeste forsøk på å skape en innbringende tjeneste på nettet.

TV-Guide er en av USA større magasiner og har en innhold som dreier seg om hva som vises på fjernsyn og på filmlerret.
Magasinet er god forretning. Når den elektroniske utgaven lanseres så regner en ikke med at det blir overskudd de første tre til fem årene.

God butikk
Mediemagnaten Rupert Murdoch har eierinteresser på flere kontinenter. Det meste er meget lønnsomt. Men det finnes unntak. Murdoch har tidligere lansert en informasjonsguide på Internett. Denne guiden ga ikke det forventede overskuddet, og legges derfor ned.

Alt for sofaen
I følge New York Times er det ansatt 50 personer som skal drive tjenesten. Foruten stoff om fjernsyn og film skal tjenesten bringe nyheter og bakgrunnsstoff om musikk og sport.

Rupert Murdoch har satt sin 24 år gamle sønn James Murdoch i sjefsstolen.

Filmdatabase
I tjenesten skal det også ligge en stor filmdatabase med opplysninger av meget forskjellig karakter.
En viktig tjeneste på alle web-steder er et godt søkeapparat, og TV-Guide lover at det kan søkes på det meste i databasen – fra tittel og skuespiller – til hvem som har vært klesdesigner for opptakene.