Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rekordvekst for 3Com

Nettverksselskapet 3Com Corporation solgte for 5,2 milliarder kroner i kvartalet som ble avsluttet 30. november i fjor. 202 millioner av dette i Norden. I Norge økte omsetningen med hele 106 prosent.

Økningen på verdensbasis kom opp i 46 prosent, sammenliknet med samme periode året før. Nettoinntektene endte på 680 millioner kroner. 3Com Nordic økte i samme kvartal med 26 prosent, til 202 millioner NOK.

Økte markedsandeler
I følge analysefirmaene IDC og Dell’Oro Group har 3Com økt sine markedsandeler innen flere viktige segmenter av LAN-markedet, inkludert nettverkskort, Ethernett-huber og -svitsjer
I en pressemelding sier 3Com at selskapet i følge IDC har 40 prosent av markedet for nettverkskort. Om man ser på tallene fra Dell’Oro Group, passerte 3Com i løpet av kvartalet den tidligere lederen Intel på markedet for nettverkskort til Fast Ethernett (100 megabit/s). Denne delen av markedet er i sterk vekst for tiden.

Gode produkter
I en undersøkelse blant 165 VAR-partnere utført av publikasjonen VARBusiness, ble 3Coms svitsjer og rutere utpekt som bransjens beste foran en rekke andre store leverandører av datanettverk. 3Coms produkter oppnådde første plass innen flere kategorier, inkludert multi-protocol support, pris pr. port, pålitelighet og teknisk support.

Oppkjøp
– Våre rekordhøye tall reflekterer tre viktige milepæler, sier Eric Benhamou, 3Coms styreformann og administrerende direktør.
– For det første har vi styrket vår ledende posisjon og vunnet markedsandeler i det avanserte nettverksmarkedet. For det andre har vi opplevd en tiltagende aksept av vår standardiserte måte å løse nettverksflaskehalser – som igjen har ført til nye kontrakter på våre High Function CELLplex og ONcore-produkter. For det tredje har vi bedret vårt omdømme i markedet, og styrket vår finansielle stilling.
– I løpet av de siste to årene har 3Com investert betydelig i forskning og utvikling, i strategiske oppkjøp, ekspandert salgskrefter mot sluttbrukere innen nye store markeder samt innen volum- produksjon og distribusjon, fortsetter Benhamou.
Salget av systemprodukter, inkludert svitsjer, hub’er, Internett- og WAN-produkter var på 2,9 milliarder kroner i andre kvartal, en økning på 41 prosent sammenliknet med samme kvartal forrige fiskalår. Salget av nettverks-adaptere økte med 55 prosent fra året før, til 2,2 milliarder kroner.