Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lite nytt på SOL-siden

OSLO: Tirsdag formiddag åpnet Scandinavian Online sin nye forente satsing med Schibsted. Nytt tiltalende design – ellers få nylanseringer er førsteinntrykket.

Nye SOL har et tiltalende utseende og er blitt enklere å finne fram i enn i gamle SOL. De to eierne har hatt kort tid til å forberede fellessatsingen. Dette går klart fram også av Nye SOL – det er en miks av det beste på Schibsted Nett og gamle Scandinavian Online.

Ny annonsepolitikk
De største nyhetene er at rulleannonsene på gamle SOL er vekk og erstattet med tre faste annonser i topp og bunn av hver kanal. Dessuten maktet vi ikke å finne en eneste stillingsannonse på Nye SOL.

Det nye nettmagasinet vil hete SOL Direkte og skal redigeres av en redaksjon med Arne H. Krumsvik som redaktør.

Bedre design
Scandinavian Online har i mesteparten av hjemmesidene et flatfil-design uten frames mens noen kanaler som f.eks. kulturkanalen har frames. Som kjent er undertegnede tilhenger av frames og vi syns nok stripa på venstre side kunne ligget der fast som egen frame. Nå forsvinner navigasjonsinformasjonen der når du ruller. Litt forvirrende med frames noen steder og ikke frames andre steder. Sidene er velsignet lett å laste opp.

Større aviskiosk?
I den nye Aviskiosken finner vi samlet 28 aviser, tidsskrifter og nettmagasiner. Det er ni såkalte nettkanaler og 4 butikker.

For alle oss som publiserer via Scandinavian Online og ligger i Aviskiosken, kunne vi ønsket at SOL ga oss en større og bedre aviskiosk med bedre profilering av hvert produkt. Som det nå er har de stablet så tett i hyllene at de enkelte medier syns dårlig. Akkurat dette kan dere lett forbedre – det er lenge før dere kommer på nivå med en Narvesenkiosk.

God Forum-inndeling
Det beste med Nye SOL syns vi er Forum-organiseringen. Via denne navigeringsfunksjonen er det lett å finne fram fra hjemmesiden og de i de fleste underforum har man gjennomført det tiltalende, men meget dempede og rene web-designet.

Tre nye kanaler
Ved åpningen av Nye SOL ble det lansert tre nye kanaler: Ferie, Gourmet og Musikk. Ingen av dem spesielt rikholdig så langt. Dagens Telecom hadde faktisk ventet oss mer av SOL på innholdsleverandørsiden. De har mer enn 70 prosent av aksessmarkedet med sine 115.000 abonnenter.

Via SOL kan du finne mye nyttig informasjon på en rekke områder er utvilsomt, men samtidig er SOL det beste eksemplet på at det er langt igjen før online-tilbudet kan konkurrere i bredde selv med en liten Narvesenkiosk.