Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenors nettbaby fødes

Tirsdag lanserer Schibsted og Telenor sin felles kanal på Internett under navnet Scandinavian Online.

– Kanalen er første steg på det som allerede er en spennende tjeneste og som skal bli enda mer spennende, lover administrerende direktør Erik Hagen i Scandinavian Online.

Pappa-nerver
Arbeidet har gått raskt med sammenslåingen. Hagen beskriver lanseringen som en fødsel – og mener at det nye barnet har fått med seg tjenestene fra de gamle selskapene, og i tillegg får noen egne spesialiteter.
Språkbruken kan mistenkes å ha sammenheng med at Erik Hagen har pappapermisjon fram til fredag.

Flere tjenester
Den nye kanalen lanseres med ny design og med nytt innhold. Samtidig blir det lovet flere nye tjenester i løpet av året.

– Vi har en produktutvikling i rasende tempo, sier Hagen. – Det er en kontinuerlig utvikling av nye tjenester, noen er veldig nær lansering, mens andre vil bli presentert etterhvert som de blir klare.

Målgrupper
Hvilke tjenester som blir lansert vil Hagen gå konkret inn på under pressekonferansen tirsdag formiddag. Men fra første dag skal Scandinavian Online ha en 10 – 15 talls tjenester rettet inn mot spesifikke målgrupper.

Være rådgiver
Det er grunn til å tro at en god del av satsningen vil dreie seg om økonomisk informasjon. Tjenesten skal både gi generell bakgrunnsinformasjon og være en rådgiver når det gjelder personlig finans og økonomi. Samtidig blir det også satset på media med den nye kanalen Sol media.

Ny profil
8. november ble det kjent at Schibsted Netts aksesstjenester gikk over til Telenor Online. Resten av Schibsted Nett og Telenor Online ble slått sammen til et nytt selskap under navnet Scandinavia Online.

– Det er sju uker siden de to konsernene besluttet å inngå et samarbeid om felles internettsatsing, sier administrerende direktør Erik Hagen i Scandinavian Online.

Nye tjenester
I mellomtiden har det vært arbeidet på spreng for å utforme nytt innhold og en ny profil.
– Hoveddelen av arbeidet har bestått i å slå sammen til en enhet tjenestene fra fire selskap, sier Hagen. Som gjerne reklamerer med at det skal bli lansert flere spennende og gode tjenester i løpet av 1997.

Stor leverandør
Scandinavian Online har over 110.000 abonnenter. Nøyaktig hvor stor andel dette er av hele markedet er noe usikkert, men ifølge informasjonssjef Christian Bugge Hjort i Scandinavian Online vil over 70 prosent av norske Internettbrukere ha abonnement i det nye selskapet.

Telenor står som leverandør av den tekniske oppkoblingen til internettabonnentene og Scandinavian Online vil være leverandør av innholdet på nettet. Scandinavian Online eies av Schibsted og Telenor med vel en halvpart hver.
SOL media
Nå loves det en ny tjeneste under navnet SOL media. Denne skal gi tilgang til de beste norske og utenlandske mediaaktørene loves det, og skal være et forum for medieinteresserte som bruker Internett som et verktøy i arbeidet eller i fritiden.