De fleste firmaer og organisasjoner ønsker å ha sitt eget selskapsnavn som nettadresse. Dette har igjen ført til at enkelte har registrert en mengde nettadresser og satser på å selge navnene tilbake til interesserte selskap. Dessuten er det mange selskap i forskjellige bransjer med like navn, og de vil nå unngå navnekollisjoner.
De syv søstreDagens internettadresser er delt inn i sju kategorier: «.com,» «.org,» «.edu,» «.net,» «.gov,» «.mil,» og «.int,»

Komiteen har røpet at nye kategorier vil få forkortelser på mellom tre og fem bokstaver, og at de nye navnene skal fortelle noe om type selskap.Opptil 500 forslag
Martin Burack, adm. direktør for Internet Society sier til Reuters at selskapet har fått mellom 200 og 500 forslag om dagen på nye navn. En forkortelse som helt trolig får gjennomslag er «.biz», noe som vil lette trykket på «.com».Fun for Hvermansen
Andre forslag er «.fun» og «.joe». Det siste er ment for alminnelige mennesker «Joes» som ønsker å lage sider som kan bli utbredte, men ikke er kommersielle. F.eks. fanklubber.
Annonse