Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericssons mobilsuksess

Ericsson har på fem år økt eksporten av mobiltelefoner ut av Sverige fra 0,6 til 9,4 milliarder norske kroner, opplyser markedssjef Jan Ahrenberg i Svenske Ericsson Mobile Phones til Dagens Telecom.

Dereguleringen av markedet har satt fart i mobilsalget, og sammen med Nokia og Motorola har Ericsson tre fjerdedeler av markedet for digitale mobiltelefoner.
Frem til 1993 produserte Ericsson stort sett mobiltelefoner for å teste sine egne mobilnett, men da eksporten skjøt fart forstod konsernledelsen at de også burde satse på mobiltelefoner.

Kjemper mot Japan
Ericsson-konsernet skiller fra årsskiftet ut mobiltelefoner og andre konsumentorienterte produkter som et eget forretningsområde. Dette gjør de for å hevde seg i konkurransen med japanske Sony og Panasonic som også vil ha sin del av mobil-kaka. Det nye forretningsområdet skal blant annet sørge for at Ericsson blir best på markedsføring, noe de anser som den eneste måten å slå japanerne på.

Ingen endring i Norge
– Organisasjonsendringen vil føre til at vi får større fokus på produktene, men den vil ikke få noen konkret betydning for organisasjonen i Norge, sier direktør Arne Skilhagen i norske Ericsson til Dagens Telecom.

Prisreduksjon på 40 prosent
Ericsson selger i dag ut mobiltelefoner for omtrent 3.000 kroner per stykk, det er 40 prosent lavere pris enn for fem år siden, og prisen er ingen tilfeldighet:
– Folk tar spontane kjøpsbeslutninger hvis produktet koster under 3.000 kroner, dette gjelder hvilket som helst produkt, sier Ahrenberg til det svenske fagbladet Ny Teknik.
Stikkord: Mobil