Annonse


Ericssons mobilsuksess

Dereguleringen av markedet har satt fart i mobilsalget, og sammen med Nokia og Motorola har Ericsson tre fjerdedeler av markedet for digitale mobiltelefoner.
Frem til 1993 produserte Ericsson stort sett mobiltelefoner for å teste sine egne mobilnett, men da eksporten skjøt fart forstod konsernledelsen at de også burde satse på mobiltelefoner.

Kjemper mot Japan
Ericsson-konsernet skiller fra årsskiftet ut mobiltelefoner og andre konsumentorienterte produkter som et eget forretningsområde. Dette gjør de for å hevde seg i konkurransen med japanske Sony og Panasonic som også vil ha sin del av mobil-kaka. Det nye forretningsområdet skal blant annet sørge for at Ericsson blir best på markedsføring, noe de anser som den eneste måten å slå japanerne på.

Ingen endring i Norge
– Organisasjonsendringen vil føre til at vi får større fokus på produktene, men den vil ikke få noen konkret betydning for organisasjonen i Norge, sier direktør Arne Skilhagen i norske Ericsson til Dagens Telecom.

Prisreduksjon på 40 prosent
Ericsson selger i dag ut mobiltelefoner for omtrent 3.000 kroner per stykk, det er 40 prosent lavere pris enn for fem år siden, og prisen er ingen tilfeldighet:
– Folk tar spontane kjøpsbeslutninger hvis produktet koster under 3.000 kroner, dette gjelder hvilket som helst produkt, sier Ahrenberg til det svenske fagbladet Ny Teknik.

Annonse