Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Web-dugnad i Nord-Norge

Tromsø-selskapet iFocus har brukt omlag 400.000 av egen lomme på å produserer websider til nordnorske bykommuner. Multimediaprodusenten får allikevel et meget godt resultat i år.

– Vi tjener ikke penger på å lage Internett-sider for bykommunene, hittil har vi brukt rundt 400.000 på utvikling av konseptene for kommuneinformasjon i byene Tromsø og Bodø. Disse prosjektene er en del av vår langsiktige strategi, og utgiftene føres på budsjettene for markedsføring og utvikling, sier daglig leder Roger Larsen i iFocus til Dagens Telecom.

Tjener på bedriftene
– De tekniske løsninger og den goodwill vi får gjennom kommuneprosjektene tar vi med oss videre til andre prosjekter. Det er bedriftene vi tjener på og etter nordnorske forhold har vi flere store kunder, som Mack Øl-bryggeri og SpareBank 1 Nord-Norge, sier Larsen.

Fabrikkproduksjon
– iFocus satser på livsløpsstandard for sine produkter. I første rekke får mindre bedrifter billige pakkeløsninger med «fabrikk-produserte» maler for websidene. Når bedriftene ser nytten av å ha websider og utvider behovet kan vi oppgradere sidene, og det er på skreddersøm vi vil tjene penger, forklarer Larsen, som er overbevist om at de har satset riktig.
At det er penger å tjene på konseptet er klart. Etter det Dagens Telecom erfarer får iFocus i år en omsetning på mellom 1,5-2 millioner kroner med et overskudd på opp mot 400.000 før skatt.

Oslo neste
– Det var naturlig for iFocus å starte i det nordnorske markedet fordi vi ble etablert her, men nå ønsker vi å utvikle oss videre. By-sidene er bare en liten del av et stort konsept som presenteres i løpet av neste år, og vi starter i januar/februar med en etablering i Oslo der vi vil konkurrere mot bedrifter som Mogul Media og New Media Science, sier Larsen.